En els darrers anys, les principals empreses constructores espanyoles han optat per desfer-se d’actius al país a causa de la baixa rendibilitat, canalitzant aquests recursos cap a inversions més lucratives en el negoci concessional a l’estranger. Empreses com Ferrovial, ACS i Sacyr han liderat aquesta tendència, venent actius per un total de 7.000 milions d’euros en els últims dos anys, segons un informe de Scope Group.
Aquesta estratègia ha permès a aquestes companyies concentrar-se en el mercat concessional, especialment als Estats Units, on els marges de benefici són més amples. Ferrovial, per exemple, té plans d’ingressar a la borsa estatunidenca i ha destinat 9.500 milions d’euros per renovar les terminals de passatgers de l’aeroport JFK de Nova York. ACS, d’altra banda, ha adquirit el 56,7% de l’autopista de peatge SH 288 al Texas per 1.000 milions d’euros, mentre que Sacyr negocia la construcció i operació a llarg termini d’una autopista a Louisiana.
L’informe destaca que, el 2022, les concessions van representar al voltant del 20% dels ingressos de les grans empreses constructores europees, però més del 65% de l’Ebitda. Aquest enfocament en les concessions es deu a la pressió sobre els marges de benefici en la construcció, causada per embuts a la cadena de subministrament i pujades de costos, tot i tenir carteres de comandes sòlides.